Dag 1
(måndagen den 29:e januari 2007)
Tina på stranden
Efter en god natts sömn steg vi upp sisådär vid åttahugget, duschade och gjorde oss i ordning för att sedan gå ner och inta frukostbuffén. Där kunde man som vanligt välja mellan vanlig västerländsk frukost bestående av bröd och korv och flingor och sådant, eller en thailändsk som består av vanliga (thailändska) varmrätter. Eftersom vi gillar att ta seden dit vi kommer så tog vi givetvis den thailändska frukosten, och Pelle - som ville krydda sitt stekta ris med räkor litegranna - hällde glatt på fyra teskedar av någon slags sås som stod där bredvid och såg god ut. Det var den också, men en hade nog räckt, ty med fyra så var det som att sitta med en burk pepparsprej och spruta den rätt in i munnen. Det blev helt enkelt aningen för starkt minst sagt... Nåväl - efter några glas ananasjuice lindrades munsvedan, och paret Norman kunde gå ner till stranden, som var i stort sett helt tom. Vi slängde av oss våra paltor och lade oss och solade en stund, innan vi bestämde oss för att gå ner och leka i de en och en halv meter höga vågorna.

Pelle på stranden
Jooo - vågorna VAR faktiskt höga som attan, men just på de här bilderna syns det inte... Tina försvann för övrigt helt i en våg, men återfanns så småningom välbehållen iklädd samma bikini som vid försvinnandet, fast vriden 90 grader motsols och full av sand.

Tina blir masserad
Efter guppandet i vågorna och det lite försiktiga solandet (vi låg två timmar under en palm) så bestämde vi oss för att lyxa till det med en varsin massage. Vi gick således iväg till de små massagekojorna vi hade sett en liten bit från hotellet, och där beställde Tina en en timmes klassisk thaimassage, och Pelle - som har lite ont i ryggen - en lika lång oljemassage. Det var riktigt välgörande minsann, och Pelle fick lite mysbånge. Senare - när vi kommit hem till hotellrummet - upptäckte Tina att hennes bikinitrosor satt ut-och-in.

Banan-Tina
Efter massagen gick vi och kollade lite vad den lokala shoppingen kunde bjuda på. Det visade sig inte vara så jättemycket mer än det gamla vanlige, dvs t-shirts, shorts, solbrillor, väskor, klockor och dvd-filmer. De flesta av samtliga dessa kategorier i piratutgåvor. Vi gick sedan och tog en lunch bestående av stekt ris med räkor och kyckling (Tina) och biff med peppar och vitlök (Pelle). Tina var nyttig och tog vatten till, medan Pelle manligt stjälpte i sig en 60-centiliters Singha. Därefter shoppade vi lite hygienartiklar - ty man ska vara noga med hygienen, även när man är på semester - samt lite rolig frukt. Dels de små dibananerna (nyligen separerade från sin mor) Tina håller i på bilden, och dels flera sorter av frukter vi inte har någon som helst aning om vad de heter. Men goda var de - vi fick provsmaka först. Några av dem var liksom håriga och när man öppnade dem såg de ut som ett öga inuti - fast utan vare sig iris eller pupill. Ett sånt där vitt skräckfilmsöga alltså - fast godare. Vidare köpte vi någon konstig mörk frukt som såg ut att vara gjord i grovhuggen ebenholtz, och när man öppnade den så såg innehållet ut som en blank vitlök, med skillnaden att klyftorna här var söta. Sen fanns det nåt som såg precis ut som färskpotatis i klase, men vars inre också bestod av vita söta klyftor i vitlöksformation. Lite mandariner till det, sen blev vi nöjda och traskade hem till hotellet.

Pelle i poolen
Framme på hotellet tog sig Tina en tupplur medan Pelle började pilla in bilder i datorn för att kunna skapa den här resedagboken. Efter en stunds sysslande med dessa varsina aktiviteter gick vi ut och utforskade poolområdet. Hela hotellområdet fullkomligt kryllar av elefanter i alla dess former: Parasollernas fötter består av glada, men spetsade elefanter. Det finns elefantfontäner (som sprutar vattnet genom munnen istället för med snabeln av någon underlig - kanske thailändsk - anledning) vart man än vänder sig, och om ni tittar bakom Pelle i poolen här ovan, så går det en hel flock av dessa majestätiska kreatur på kanten bakom.

Solen på väg ner
I övrigt finns det givetvis poolbar (som vi dock inte besökt än), små käcka vattenfall samt massor av solstolar av vilka vi intog två och låg och läste tills solen gick ner.

Datorstrul
Sedan tyckte vi det var dags att lägga upp den här resedagboken på nätet, vilket inte skulle bli några större problem - trodde vi - i och med att vårt hotell minsann hade trådlöst nätverk. Tyvärr funkade det ändå inte - trots en halvtimmes thailändsk expertsupport blev det bara WEP Error hela tiden, så till slut fick vi traska iväg en liten bit till ett internetcafé där vi var tvungna att betala för uppkopplingen. Hela 1 baht/min kostade det, så efter att ha slutfört vårt ärende och fått upp den här sidan på nätet var vi hela 20 baht - dvs 4 kr - fattigare.

Bankomatbil
Således var vi tvungna att ta ut pengar, så vi gick vidare upp mot huvudgatan vilket är en promenad på sisådär 500 meter. Väl där uppe insåg vi att Pelles alla plastkort låg kvar i ryggsäcken på hotellrummet, så det var bara att traska tillbaka igen. Turligt nog finns det en liten bil med inbyggd uttagsautomat precis utanför hotellet (tips för kombinerade biltjuvar/bankomatsprängare). Där kan man visserligen ta ut maximalt 2000 baht - dvs ca 400 kr - men hellre det än att traska tillbaks till huvudgatan igen - vi är ju för tusan på semester!

Poolefalunter
Dagen avslutade som sig bör på restaurang - den här gången på en som hör till vårt hotell, och som ligger precis bredvid stranden. Där åt Tina en halvtrist bladröra med små knaperstekta räkor, medan Pelle mumsade i sig en mild men god anka i rödcurry. Pelle passade även på att ta en svalkande drink efteråt - döpt efter restaurangen vi nu glömt namnet på - medan Tina tog en härlig fruktsallad. Och även här dräller det av elefanter...